Lena Nordin, hovsångerska, sopran. Innehavare av Litteris et Artibus. Initiativtagare till den ideella föreningen Ljusterö Operasommar. Ljusteröbo på deltid och välkänd för alla musikintresserade Ljusteröbor, pensionerad från Kungliga Operan efter många roller där och på andra scener. Numera resebyråinnehavare med resor bland annat till Italien, operaresor, kulturresor, trädgårdsresor och mat- och vinresor på programmet. (www.lenatours.se)
Miriam Treichl, mezzosopran. Med sina meriter från Metropolitan i New York och Covent Garden i London gläder hon nu Kungliga Operans publik. Där har hon blivit en av de mest älskade sångarna, med både komiska och allvarliga roller i bagaget. Senast debuterade hon i Wagners Parsifal i rollen som Kundry, och bland många skiftande roller kan nämnas Carmen, Amneris, Elvira och Hanna Glavari i operetten Glada Änkan. På Operan har hon också rivit ner skratt som Njegus i samma operett.
Johanna Sannefors, mezzosopran, examinerades från Operahögskolan 2002. Hon har sedan dess arbetat
internationellt ibland annat Italien och Schweiz där hon under många år arbetade med konserter och operaproduktioner. Under sina år i Italien var hon även producent för konsertserier i Axel Munthes Villa San Michele på Capri. 2009 till 2016 var Johanna Sannefors en del av ensemblen på Malmö Opera där hon var korist och solist i ett stort antal produktioner. Johanna är sedan 2016 anställd vid Kungliga Operan. Hon är även grundare av Kvinnofridsfonden.
Gunnar Lundberg, baryton. Gunnar är välkänd för Ljusteröborna eftersom han bor här, åtminstone tidvis. Under 22 år tillhörde Gunnar ensemblen på Kungliga Operan, och det är lättare att räkna upp de barytonroller han inte gjort där än tvärtom! Scarpia, Don Juan, Figaro, Barberaren, Kurwenal, Rodrigo, Escamillo och Wolfram är bara några roller ur den digra listan. Han har fler strängar på sin lyra också, till exempel är han ingenjör från KTH, och ordförande i Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister.
Ola Eliasson, baryton, har gjort många roller på Kungliga operan i Stockholm. Många Mozartoperor har det blivit; till exempel Greven i Figaros Bröllop och Don Giovanni, men även tyngre roller som Amfortas i Parsifal och Gerárd i Andrea Chenier står på listan. Den mångsidige Ola räds inte lappkast mellan titelrollerna i nyskrivna operor som Nixon in China och Dracula, eller mer traditionell musik av Puccini, Rossini eller Richard Strauss.
Henriikka Gröndahl, sopran, från vårt östra grannland, har sjungit på Scottish Opera, Göteborgsoperan, Norrlandsoperan, Folkoperan, och man har fått njuta av hennes Pamina, Donna Elvira, Juli, Mimì, Liù, Fiordiligi och Musetta, den sistnämnda även på Kungliga Operan. Med sin stora konsertrepertoar turnerar hon i många sammanhang i Sverige och Europa.
Marcus Jupither, baryton. Marcus har en diger roll-lista och ett rikt curriculum att visa upp. Förutom de stora scenerna i Sverige har han gästat Parisoperan, operorna i Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe, Bryssel, Riga Prag, Oslo och Aix-en Provence. På Stockholmsoperan har ni kanske sett honom som Macbeth, Scarpia, Alberich, Rigoletto eller Greve Luna, för att bara nämna några. Han har också regisserat opera. Sången har han i blodet, hans far var nämligen barytonen Rolf Jupither, en av Stockholmsoperans verkliga stöttepelare under 60- och 70-talet.
Karl-Magnus Fredriksson, hovsångare, baryton, innehavare av Litteris et Artibus, medlem av Kungliga Musikaliska Akademien. Karl-Magnus debuterade som mycket ung konsertsångare, och romanskonsten har hela tiden legat honom varmt om hjärtat. På Kungliga Operan har han sjungit bland annat Figaro, Greve, Marcello, Papageno och Eugen Onegin. Många Verdiroller har det också blivit; Greve Luna, Germont, Rigoletto och Anckarström/Renato. Och det finns knappt ett konsertsammanhang där hans stämma inte hörts, i Sverige och i världen. Nästan 40 CD-inspelningar har han gjort, och dessutom hinner han med att skulptera och komponera.
Dmitry Tyapkin, pianist, med erfarenhet från Kungliga Operan, Norrlandsoperan, Sveriges Radio, är utbildad i S:t Petersburg och Stockholm, medverkade senast i Folkoperans bejublade föreställning om Shostakovich. Kammarmusik och opera ligger honom varmt om hjärtat, och många är de sångare som tacksamt låter sig ackompanjeras av hans trygga spel.